Humor, hét ingrediënt voor spraakmakende reclame

Reclame met een dosis humor. Daar kan de wereld wat mij betreft wel wat meer van gebruiken. Door met je reclameboodschap een glimlach op het gezicht te toveren, bereik je je klanten onbewust dieper dan je op het eerste oog zou verwachten. Dat typetje dat altijd grappig uit de hoek komt. Of die briljante anekdote die ook nog eens met flair en subtiliteit wordt gebracht.

Wie z’n reclameboodschap een lachwekkende of vermakelijk kwinkslag geeft, nestelt zich in het geheugen van z’n doelgroep, zelfs als het logo of het merk niet op het netvlies staan. Ontvangers van zo’n humorboodschap koppelen de emotie wel onbewust aan het merk of het product dat ze in een humoristische omgeving hebben gezien. Als ze daarna de keuze hebben uit verschillende producten, kiest het merendeel voor het ‘humormerk’. Deze onbewuste koppeling die humor in reclame in ons brein maakt, noemen we de humorparadox. Voor mij heet het gewoon vindingrijke promotie.

Marijke Schepers, Grafisch Communicatie-advies

Bee in Media