Kleur beheersen

De derde en laatste beeblog over kleur. Hoe communiceer je over kleur als je de verschillende aspecten die beïnvloeden incalculeert? Vandaag #3: haal de discussie eruit, kleur is meetbaar en definieerbaar. Zorg ervoor dat je geen appels met peren gaat vergelijken.

Kleur beheersen

De vorige twee blogs gingen (in grote lijnen) over de aspecten die een rol spelen bij de keuze en beoordeling van kleur. De menselijke factor voor wat betreft persoonlijke voorkeur, directe, indirecte, psychologische en fysiologische aspecten, uitvoering, technische factoren… Nu moeten we nog overeenstemming vinden. Communiceren over iets dat subjectief is (omdat ieder individu het anders ervaart) blijft gevoelig maar ik probeer het toch. Laten we eens kijken of we kleur objectief kunnen benaderen.

Het is allemaal de schuld van die marketingmensen

Nou ja, nee, gedeeltelijk… Kleur op gevoel of sfeer definiëren gebeurt al eeuwen. De meester-schilders in de Gouden eeuw en renaissance gebruikten al classificaties voor kleur als emeraldgroen en gebrande omber. Maar smaragd kent veel nuances en omber kun je branden van lichtgeel tot donkerbruin, dus wat is smaragdgroen, wat is gebrande omber? Trouwens, wat is appeltjesgroen..?

Subjectiviteit blijft de belangrijkste factor bij de communicatie of discussie over kleur. Marketing verkoopt geen kleur maar een sfeer, gevoel of emotie. En dat is essentieel in reclame en doelgroepbenadering. Want wees nou eerlijk; Toscaanse zomeravond klinkt toch vele malen beter en roept meer sfeer op dan HEX 1234-ennogwat of RAL 200-weetikhoeveel?

Subjectief en objectief, appels en peren vergelijken

Toepassing van kleur in vormgeving kent (even grofweg) twee kanten: de wens van de opdrachtgever en als tweede de uitvoerbaarheid daarvan: werkt het voor je klanten en liefst onder verschillende omstandigheden? Een praktijkvoorbeeld.

Een van onze klanten wil groen als hoofdkleur voor zijn nieuwe huisstijl en uitingen. Senior heeft jaren geleden het bedrijf opgericht en het logo getekend. Zijn eega vond groen een geweldige kleur en dat werd het dan ook. De huidige leiding wil senior niet voor het hoofd stoten en daarom moet het groen blijven. Maarrr… de klant wil nieuwe, andere klanten, hij wil uitbreiden. Dan gaan wij vragen stellen. Werkt die kleur wel voor datgene wat de klant wil uitstralen naar zijn nieuwe doelgroep? We proberen de subjectieve, op gevoel bepaalde voorkeur van de klant objectief te vertalen naar een kleur die werkt voor zijn doel. We communiceren samen een slag in de rondte en 12 koppen koffie later komen we eruit.

En we blijven objectief, want de doelgroepen verschillen en de uitvoeringen zijn nogal breed.

We gaan even terug naar ons uitgangspunt: de kunst is om kleur zodanig toe te passen dat, in combinatie met alle andere aspecten zoals vorm, beeld, pakkende teksten, typografie, toepassing, soort medium, enz., de juiste snaar bij je doelgroep geraakt wordt, je boodschap versterkt wordt.

Door het restylen van het logo, aanpassen van de typografie en alle bepalende elementen beter in samenhang en evenwicht te brengen lukt het om de kleurwens van de klant intact te houden. Zijn subjectieve (emotionele) wens om de kleur groen te behouden wordt vertaald naar een objectieve, meetbare (maar vooral controleerbare) kleur die ervoor zorgt dat zijn huisstijl in alle media tot z’n recht komt. Het raakt nieuwe klanten terwijl de bestaande, trouwe klanten zichzelf nog steeds associëren met het bedrijf.

Daarom ook Bee in Media: wij vertalen jouw kleurwens van appeltjesgroen of Toscaanse zomeravond naar de gewenste kleur in alle mediavormen. En ja, we lijken daarin af en toe eigenwijs maar wij zijn niet tevreden als jij tevreden bent maar pas als jouw klanten tevreden zijn met jou en dat kunnen we zéér goed uitleggen!

Wim Hanssen

wim@beeinmedia.nl