Mediadienstverlening verschuift met digitalisering naar nieuwe dimensies

Binnen communicatie, media en design vindt digitalisering in twee deelgebieden plaats: op het gebied van media maken en op het gebied van media en communicatie distribueren. Het zijn de twee takken van sport die Bee in Media het afgelopen jaar tot topsportprestaties heeft aangezet.

Op het gebied van mediavormgeving heeft digitalisering steeds meer invloed. Iedere dag merken we hoe bepalend online media zijn in hoe we verhalen vertellen en hoe we met onze doelgroepen in verbinding staan. Maar ook hoe totaal anders alles gefinancierd, geëxploiteerd en gedistribueerd wordt.

De digitalisering binnen de mediavormgeving zorgde er al voor dat we steeds meer zijn gaan denken in concepten waarbij offline en online samenvloeien. Dat proces hebben we dit jaar sterk door een groeiende behoefte aan online marketing en communicatie in de versnelling zien gaan. We merken nu dat het toenemend aantal digitale technieken die we kunnen toepassen het werk in veel opzichten efficiënter, makkelijker en vooral ook mooier maken. Dit laatste komt met name tot uitdrukking in de e-magazines die we tegenwoordig op regelmatige basis voor bedrijven in en buiten de uitgeversbranche maken. Vaak gebeurt dit in combinatie met een gedrukte variant die enkele keren per jaar verschijnt.

Digitale content heeft nog meer dan bij print het geval is de functie om waarde toe te voegen aan een product of dienst. Om de klant te ondersteunen bij het maken van de juiste keuze. Daarom is het belangrijk om met tekst te werken die nauw aansluit bij deze behoefte en afbeeldingen en video’s zo te optimaliseren dat de boodschap vanuit beleving binnenkomt. Foto’s en video zijn krachtige media om een boodschap op een inspirerende manier over de bühne te krijgen. Desondanks moeten we niet vergeten dat zoekmachines vooral teksten lezen en dat het vooral geschreven content is die bepalend is hoe je met de zoekmachines gevonden wordt.

De voorspelling is dat het aantal nieuwe, innovatieve concepten die iets toevoegen aan de ervaring van mensen de komende jaren sterk zal groeien. “Deze tendens zien we bij ons nu al terug in de vraag van een van onze opdrachtgevers. Een beheerder van diverse overdekte winkelcentra die klanten wekelijks toegang wil bieden tot een online magazine van de gevestigde retailers en die het koperspubliek de weg gaat wijzen met een interactieve plattegrond. Met behulp van digitale projectie-devices gaan we bovendien entertainment en sfeer aan de fysieke winkelomgeving toevoegen. Dit doen we bijvoorbeeld met een interactief projectiespel voor kinderen en door leegstaande winkelpanden met 3d-projecties, eventueel in combinatie met het bestickeren van de ruiten, een attractieve uitstraling te geven.

Als het om beleving gaat, zullen onze opdrachtgevers het aantal keuzemogelijkheden met digitale media op het gebied van ruimtelijke vormgeving dus gestaag zien toenemen. Ondertussen blijven we ‘gewoon’ wat we zijn: eigentijdse ‘Beez in progress’!